Aquest Sant Jordi volem compartir cultura! L'equip, empreses associades de l'Acellec, l'Escola EFA i el claustre de formadores fan recomanacions literàries pensant en els professionals del Lleure l'Educació i la Cultura.
TENO (Temps per a l'Educació, la Nutrició i l'Oci) és una empresa catalana que es dedica a oferir serveis de cuina saludable i lleure educatiu a menjadors escolars.
Ens recomana L'art de ser humans de David Bueno. Des d'un enfocament profundament humanista i una sòlida base científica, aquest llibre explora com disciplines com la música, la poesia o la filosofia es converteixen en eines essencials per entendre el món i créixer com a persones.
I també Nyam! Sobre allò que mengem de Diana Oliver. La periodista explora temes com la producció d’aliments, la criança, els hàbits familiars o el pes dels mites alimentaris. Ens fa qüestionar el sistema alimentari actual i alhora ens reconnecta amb el plaer de menjar amb consciència i coherència.
Gerent de l'Acellec.
Ens recomana Jo era un noi de Fer Rivas, una lúcida història de dol, en la que una noia recupera la memòria del pare, mort quan encara era un noi, just mesos abans d'iniciar la seva transició de gènere. Diu l'autora que "la identitat és manera de controlar el caos". S'hi barregen identitat de classe, de gènere i generacional. Un llibre complex, ric en contradiccions, ple de sorpreses conceptuals que faran canviar la mirada amb què el lector es mira el món.
Formadora de cursos de monitors, directors, vetlladors i monogràfics vinculats al lleure educatiu de l'Escola EFA.
Ens recomana La gran família d'Antònia Carré-Pons, una novel·la que segueix el fil de vida de la Rateta i la Sió, dues germanes nascudes en una cansaladeria. En una llengua concisa i transparent, explora les emocions infantils i els seus ecos en l’adultesa, sense cap concessió al sentimentalisme i amb una entrega completa a l’amor que li inspiren els seus personatges.
Directora de l'Escola EFA.
Ens recomana La passió dels estranys de Marina Garcés. Un llibre que parla de la importància de l'amistat i del paper que te a les nostres vides. Podríem viure sense tenir amistats? Ens transforma, l’amistat? Si voleu reflexionar sobre aquestes preguntes, La passió dels estranys us farà pensar i us acompanyarà a repassar com s’ha entès l’amistat al llarg de la tradició filosòfica.
Formadora de cursos vinculats a l'atenció a la diversitat i gestió del talent de l'Escola EFA.
Ens recomana Fiorella, la violinista de Vivaldi i ens explica que "és una novel·la molt especial per a mi, l’ha escrit el meu pare, Ramon Vergés com a segona obra, després de formar-se a l’Ateneu Barcelonès". Fiorella és una protagonista valenta, apassionada i decidida, que s’obre camí en un món dominat pels homes. Inspirada en el context del Vivaldi més real, però amb una veu pròpia, aquesta història ens parla de talent, resistència i dones en clau històrica i emocional.
També ens recomana el llibre Vermuts i barbuts de Magda Minguet, que és com una bufada d’aire fresc: està escrit amb un estil viu, irònic i molt àgil. Ideal per desconnectar, riure una mica i gaudir d’una prosa divertida però ben cuidada. Perfecte per a regalar o autoregalar-se!
QSL Serveis Culturals és dedica a la creació i gestió de projectes de servei públic des de les àrees de la cultura, l’educació i la participació, amb una perspectiva intercultural i interseccional.
Ens recomana Mares migrants de Fàtima Saheb. Un homenatge a moltes mares migrades: les realitats invisibilitzades de moltes dones que sentien que la seva història no tenia lloc ni importància, basada en el sacrifici pel futur dels seus fills i filles.
Formadora de cursos vinculats a l'atenció a la diversitat de l'Escola EFA.
Ens recomana Ningú va dir que seria fàcil d'Ester Ivernon perquè explica com ha evolucionat la vida de tres amigues de la infància, cadascuna amb les seves llums i les seves foscors. M'aporta una visió força propera a la mateixa realitat, on després de molts anys, les amigues continuen quedant per explicar-se la seva vida i com entre elles hi ha sinceritat, prudència, sororitat, escolta i sobretot, estima. Una novel·la fàcil de llegir que et fa reflexionar sobre la sort de tenir amigues de veritat.
Gestora de programes subvencionats de l'Escola EFA.
Ens recomana Sota la mar salada de Sergi Caparrós perquè és una història que t'enganxa des del principi fins al final. Té misteri i sorpresa, i et manté interessat tota l'estona. La història passa a Barcelona, una ciutat real i propera, plena de secrets. La relació entre el pare i el fill és molt emocionant. Les coses que viuen potser semblen llunyanes, però en realitat són més properes del que sembla.
Aquest llibre no només és entretingut, sinó que també fa pensar i parlar sobre temes importants.
Gestora de programes subvencionats de l'Escola EFA.
Ens recomana L'elefant desapareix de Haruki Murakami, una recopilació de contes que combina la quotidianitat i el surrealisme. Cada relat és una història diferent i aparentment senzilla, però carregada de significat. És un llibre que convida a deixar-se portar i reflexionar sobre allò que no es pot veure a simple vista.
Formador del curs per a Professional en Informació Juvenil que s'imparteix des de l'Escola EFA.
Ens recomana Infocràcia de Buyng-ChulHan. Un llibre imprescindible per entendre la societat de la (des)informació, el funcionament dels algoritmes, l’expansió dels discursos d’odi… i amb què ens estem enfrontant les informadores juvenils i les educadores, en general.
Formadora de cursos relacionats amb la salut i primers auxilis.
Ens recomana Invisible d'Eloy Moreno com a eina essencial per a formadors de joves treballadors de casals d'estiu, ja que aborda de manera profunda i empàtica l'assetjament escolar i la invisibilitat social. A través de la història d'un noi que se sent invisible davant la indiferència del seu entorn, la novel·la convida a reflexionar sobre la importància de l'empatia, la responsabilitat col·lectiva i l’acció davant situacions de bullying .
També recomana Digueu-me Ju de Muriel Villanueva i Perarnau. La protagonista, després de ser expulsada de l'escola, inicia un procés d’introspecció per entendre el seu comportament i les seves emocions. Amb capítols curts i una narrativa àgil, és ideal per generar debat sobre les causes i conseqüències del bullying des de tots els punts de vista.
Orientadora de l'Acellec.
Ens recomana La bibliotecària del front de Berta Jardí. Una novel·la biogràfica sobre la història d'Aurora Díaz Plaja, qui va ser una bibliotecària catalana. Recorrent el territori amb el bibliobús, va portar llibres als soldats de la República i als malalts del front durant els últims anys de la Guerra Civil. Aquest llibre és una invitació a conèixer la figura d’una dona que va fer una gran tasca pedagògica i vocacional, com la d’apropar els llibres a la gent i fer-los arribar allà on més costava.
Formadora de cursos de gestió d'equips, mindfulness, bullying o dol de l'Escola EFA.
Ens recomana Cien años de soledad de Gabriel García Márquez, un llibre on "el realisme màgic em va atrapar d’una manera tan intensa que, encara que han passat els anys, no m’ha deixat anar. Em va fer descobrir que la literatura pot ser poesia, història, mite i bogeria... tot alhora. Per això el recomano per Sant Jordi perquè Cien años de soledad no és només un llibre, és una experiència que es queda amb tu per sempre."
Formadora de grups, prevenció del racisme, primera infància i famílies de l'Escola EFA.
Ens recomana Com ser antiracista de Ibram X.Kendi. Un nou clàssic per aquelles persones que volem revisar-nos, qüestionar-nos i entendre millor com el racisme sistèmic entronca i es retroalimenta amb altres opressions com el gènere, la classe social o l'orientació sexual. Amb una prosa àgil, però punyent i profunda, Kandi ens passeja per la seva vivència del racisme en els Estats Units, travessada de política, Dret i drets, creences, prejudicis, tradicions i la fonda petjada de tot això en la vida i les relacions interpersonals i socials. Una lectura per anar digerint amb pauses, però molt enriquidora.
Formadora de cursos de dol de l'Escola EFA.
Ens recomana El Meravellós Llibre de la Mort de Soledad Romero Mariño i Mariona Cabassa. Aquest llibre ens explica qüestions relacionades amb aquest fet tan natural com necessari, i alhora tant tabú. El cicle de la vida, els rituals en diverses cultures, curiositats, el dol i els sentiments envers la mort o per què ens costa tant parlar-ne són alguns dels continguts que hi trobareu. Una bona eina per trobar respostes i per reflexionar, adults i infants.
Formadora d'acció cultural i transformació social de l'Escola EFA.
Ens recomana El temps de la promesa de Marina Garcés. Un assaig filosòfic que reflexiona sobre el valor i la fragilitat de les promeses a la societat contemporània. Garcés argumenta que vivim en una època dominada per la incertesa i la immediatesa, on tot és fugaç i sembla que res acabi de ser cert. Aquesta inconsistència ens porta a tenir por del futur, perquè res es pot preveure. Davant d’això, només la promesa, el compromís i la confiança, ens poden ajudar a crear una societat millor.
He escollit aquest assaig perquè entenc la cultura com una eina indispensable per crear i construir un món més just. La paraula i el pensament han de poder ajudar-nos a establir vincles entre nosaltres i a crear una memòria col·lectiva, que ens vinculi al passat però que també ens permeti esperar un futur millor. En un món on les grans promeses de la societat del benestar semblen estar en plena crisi, Garcés ens proposa reconciliar-nos amb el valor de la promesa com a eina de resistència. Aquesta resistència que m’agradaria transmetre als meus alumnes a les classes d’Acció cultural per a la transformació social que imparteixo a l’Escola Efa.
Formadora especialista en expressió i didàctica del moviment, actriu i directora d'activitats de Lleure Educatiu.
Ens recomana L'Amagatall d'en Roc de Mercè Arànega i La fada Caterina i el Tiranosaure Rex de Mercè Arànega. He triat aquests dos llibres per dos motius; la Mercè Arànega, l'autora i il·lustradora dels dos contes, és la meva mare. Ella ha estat l'encarregada d'encomanar-me el gust per la lectura amb les seves històries i les seves il·lustracions, que sempre m'han portat espais inexplorats. El segon motiu és perquè desitjo que aquests dos contes us transportin a mons tan humans com fantàstics i us despertin la imaginació i les ganes de llegir més.